De meest gestelde vragen bij je inschrijving

Over proeflessen

Mag ik eerst proeflessen volgen voor ik inschrijf?

Natuurlijk, het hele sportjaar door. Na twee weken vragen we wel om je in te schrijven.

Moet ik tijdens de proeflessen ook inschrijven?

Neen, dat is niet nodig, je moet pas inschrijven na de proefperiode van 14 dagen.

Over de start van het sportjaar

Wanneer start het nieuwe sportjaar?

De start van een sportjaar loopt meestal gelijk met de start van een schooljaar.

Over inschrijvingen, lidgelden en kortingen

Hoe schrijf ik in?

Inschrijven gebeurt alleen online via deze website. Zoek eerst even jouw groep en klik dan op de inschrijvingslink. Maak vervolgens een account bij Gymfed en werk de inschrijving af.  Nog even meegeven: de betaling van jouw lidgeld gebeurt online en onmiddellijk na de inschrijving!

Ben ik verplicht om een heel sportjaar aan te sluiten?

Neen, dat is niet nodig. Je start wanneer je wil, maar let op, je krijgt pas korting na 1 januari van een jaar.

Bestaat er maximum lidgeldbedrag per gezin?

Neen, we werken niet met een maximum bedrag per gezin. Wel met een maximum bedrag per ingeschreven lid. De controle hierop gebeurt manueel door onze ledenadministratie. Zit je bij jouw inschrijving boven deze grens omdat je in meerdere groepen turnt of danst, dan betaal je het volledige bedrag. De club betaalt je nadien het verschil terug tussen het bedrag dat je betaalde, min het maximale lidgeld voor het lopende sportjaar.

Ik start pas in november. Krijg ik korting?

Neen. Kortingen op het jaarlijkse lidgeld worden pas toegekend voor aansluitingen nà 1 januari van een sportjaar.  Sluit je bijvoorbeeld aan in november, dan betaal je ook het lidgeld voor de maanden voor jouw aansluitingsdatum, dus voor september tot en met oktober.  Start je pas in januari, dan krijg je – hoera – wel korting. Je betaalt dan vier maanden minder (september tot en met december). Start je in maart, dan betaal je dus van januari tot en met juni, er is dan géén korting.

Ik heb een sportcheque van Tofsport. Hoe krijg ik een deel van mijn lidgeld terugbetaald?

Ja, en wel op deze manier. Je betaalt eerst het volledige bedrag, als laatste stap van jouw inschrijving. Stuur dan een mail naar leden @ turnkring-ppw dot be (mail zelf samenstellen aub, anders krijgen we te veel spam) en overhandig jouw cheque aan de lesgever. Wij betalen de helft terug zodra we die cheque hebben gekregen.

Ik heb een Uitpas van de stad Leuven. Krijg ik korting?

Neen, je krijgt geen korting. Turnkring Pro Patria Wijgmaal is geen partner van Uitpas. De sportactiviteiten van de club tellen dus niet mee om punten te sparen als je deelneemt aan vrijetijdsactiviteiten van Uitpas-partners.

Wanneer krijg ik dan wel korting?

Een korting op je lidgeld kan je wel krijgen als je op papier kan bewijzen dat je recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming. Zo’n attest krijg je van het ziekenfonds of van het OCMW / Sociaal Huis. Stop het attest onder gesloten omslag in de brievenbus van de turnzaal ter attentie van de ledenadministratie. Geef het vooral niet aan jouw lesgever!

Over de groep waarin je start, vakantielessen en kledij

Kan ik vrij instappen in de lessen acro, toestelturnen, tumbling en kleuterscouting?

Neen, dat kan niet zomaar. Instappen in deze groepen gebeurt alléén na selectie door de lesgevers. Hun advies is wel degelijk doorslaggevend. Dus: ook al heb je al de nodige turnervaring, je start altijd in een recreatieve groep.

In welke groep start ik?

Dat is een beetje zoals de vraag hiervoor. Wie nieuw aansluit, start altijd in een recreatieve groep op basis van zijn/haar leeftijd. Ook al heb je al veel ervaring met turnen in een andere club of groep.

Ik word 9 jaar in februari van een sportjaar. In welke groep start ik?

Je start hier in groep 2, dat is de leeftijdsgroep van 6 tot en met 9 jaar. Je start pas in de volgende groep (die van 9 tot 12 jaar, dus groep 3). Je moet dus al 9 zijn om naar een volgende groep over te gaan. Die overgang gebeurt alleen in september, een beetje als naar een hogere klas stappen, dus.

Zijn er danslessen voor volwassenen?

Neen, Pro Patria Wijgmaal heeft geen danslessen voor volwassenen. Wel hebben we een uitgebreid aanbod ‘sport en spel voor volwassenen’ op dinsdagavond, en cardio en BBB op maandagavond.

Staan de danslessen ook open voor jongens?

Natuurlijk. Wij zijn open minded.

Zijn er turnlessen in de vakantie?

Ja, en ook neen. Het zit zo:

  •  tijdens korte schoolvakanties (herfst en krokus) gaan alle lessen gewoon door; tijdens de krokusvakantie gonst het overigens van activiteit: dan bereidt elke groep de turnshow voor;
  • tijdens lange schoolvakanties (kerst en pasen) zijn er geen lessen tenzij de lesgever anders beslist, bijvoorbeeld bij kampioenschappen of als jullie de examenstress even willen wegwerken;
  • op feestdagen houden we het even voor bekeken: dan zijn er geen lessen.

Heb ik speciale kledij nodig?

Neen, dat hoeft niet. Lange haren maak je best vast met een rekje. Juwelen tijdens het turnen zien we liever niet. Schoenen met zwarte zolen zijn echt niet welkom, wel andere, of je turnt natuurlijk op blote voeten. Turn je twee uur na elkaar, dan breng je best een koekje en een drankje mee. Groen als we zijn (kijk maar naar ons logo), hebben we liever een drinkbus dan een petfles of een brikje. Water krijg je van ons zoveel je wil.

Over betaling, Mollie en attesten

Ik krijg geen paswoord van GymFed doorgestuurd.

Heb je een juist mail-adres ingegeven? Heb je de ‘ongewenste mail’ nagekeken? Uit ervaring weten we dat Yahoo-adressen zeer koppig kunnen zijn en zo goed als niet doorkomen.

Wie is Mollie?

Mollie is onze partner die het online-betaalverkeer voor PPW vzw regelt. Bij je inschrijving word je onmiddellijk naar een beveiligde omgeving doorgestuurd om je betaling af te handelen. En daarvoor hebben we Mollie. Op je bankuittreksel staat de niet zo veelzeggende naam ‘KONINKLIJKE TURN’. Maar dat zijn wij wel degelijk.

Waarom lukt mijn betaling niet?

In bijna alle gevallen heeft dit de maken met een ’time out’. Dat betekent dat je te veel tijd hebt laten verlopen tussen het moment waarop je de betaling start en waarop je ze ook uitvoert (wacht even om je instagram-vrienden het blijde nieuws te melden dat je net lid van Pro Patria bent geworden). Die tijd is begrensd tot 10 minuten. Daarna verloopt je sessie helemaal vanzelf en moet je het hele proces opnieuw doorlopen. Doe je dat niet, dan ben je niet ingeschreven. Op tijd je betaalkaart bij de hand houden is de boodschap.

Wat doe ik bij andere betaalproblemen?

Helaas, helaas, driemaal helaas. We kunnen echt geen IT-ondersteuning bieden. Maar toch dit: probeer een andere browser … Haal het ‘cache-geheugen’ van de browser leeg. Even googelen, en je bent er zo … Gebruik vooral niet langer Internet Explorer: die software is onlangs op pensioen gegaan.

Krijg ik een attest voor mijn ziekenfonds?

Ja, dat kan. Je kan dit zelf aanmaken via jouwlogin bij Gymfed.

Krijg ik een attest voor mijn belastingaangifte?

Neen, helaas niet. Sportlessen zijn geen kinderopvang en zijn dus uitdrukkelijk uitgesloten als opvangkosten om in te geven in jouw belastingaangifte. Voor sportkampen ligt dat anders. De fiscale attesten van de deelnemers worden normaal aan het einde van het kamp meegegeven.